Monday, January 16, 2012

mental dan emosi anda

setiap apa yang kita buat semuanya bermula dari hati, mental, emosi dan akal fikiran kita. kalau buruk yang kita fikirkan buruklah yang akan berlaku. tapi kalau sebaliknya nescaya segala apa yang kita lakukan akan dipermudahkan Allah.

assalammualaikum semua.
itu sedikit sebanyak kata dari aku sebelum aku nak share sikit tips yang aku dapat untuk menguruskan mental dan emosi kita terutama student macam aku. sebagai student, aku boleh cakap memang beratlah untuk kita nak timba ilmu. selagi kita berusaha bersungguh-sungguh insyaallah kita akan berjaya.


semakin jauh dan dalamnya kita menimba ilmu semakin banyak dugaan yang kita akan hadapi. quiz, test, exam, presentation, assignment. itulah antara dugaan yang perlu kita tempuh untuk berjaya. bukan itu je, banyak lagi dugaan seperti masalah-masalah lain yang sering manusia hadapi.


tapi macam mana kita nak uruskan mental dan emosi kita untuk menghadapi semua tu ?


1- kekalkan kesihatan tubuh badan.
mental dan emosi yang stabil datangnya dari tubuh badan yang sihat. remaja sekarang kalau ikutkan semua makanan dia belasah je, lagi-lagi kalau free. hehe. tapi untuk menjaga kesihatan tubuh badan makanlah permakanan yang seimbang.

2- salurkan kemarahan dengan cara yang betul.
sesetengah dari kita kadang kala tidak dapat mengawal perasaan terutamanya ketika marah. seolah-olah emosi telah menguasai diri mereka tanpa disedari. ini akan menimbulkan masalah yang lain dalam diri mereka. cara yang terbaik untuk kita menghilangkan kemarahan dengan mengambil wuduk. ianya akan menyejukkan diri serta fikiran kita.

3- sentiasa bersedia untuk membuat kebaikan.
hidup didunia ini bukan untuk selamanya tapi hanyalah sementara. selagi kita berpeluang hidup di dunia ni buatlah kebaikan untuk diri dan juga orang lain. jangan menyesal dikemudian hari. pengalaman merupakan pelajaran hidup, jadi belajarlah sesuatu pengalaman sama ada pengalaman itu pahit atau manis.

4- jana dan pupuk minda anda dengan ilmu.
minda yang penuh dengan ilmu menbawa fikiran kearah kebaikan. tidak mudah bersangka buruk dan mudah membuat kebaikan. minda berilmu jiwa selamat.

5- jana dan pupuk perasaan dengan kelembutan dan keindahan.
manusia tidak berguna jika tidak mempunyai hati yang mulia. kecantikan tidak mengambarkan apa-apa. hati yang mulia akan memberi kecantikan kepada kita. jagalah hati anda selembut-lembutnya dan peliharalah hati anda seindah-indahnya.

No comments:

Post a Comment